mineraltown

Autor: Ramón Díaz Miguel
Contingut cortesia de : Mineralogia-independiente
Traducció : MineralTown.com

Reproduction of text and photos prohibited without permission of author.

DIA 12

Des que comencem a preparar el viatge que ens conduiria al Marroc, hem estat sempre amb el dubte que, tal vegada, el moment no era el més adequat. L'amenaça d'un probable conflicte bèl·lic amb un país àrab i que Espanya és un dels principals països que més han donat suport aquesta intervenció militar, han fet que la decisió d'anar al Marroc hagi estat molt meditada. Una decisió que va fer que alguns es tiressin endarrere en l'últim moment. El conflicte no es va fer esperar i en la matinada del dia 20 va esclatar la guerra. Una guerra amb un país musulmà i en la qual Espanya participa activament. Tot i això, amb el conflicte a la porta de la casa, vam decidir realitzar el viatge.

Els components del grup, sis en total, ens vam posar en marxa i en la matinada del dissabte dia 11 d'abril vam sortir de Granada rumb a Algesires, Ramón Díaz, Paco López ,Alejandro i Javier Pujaran. Pel camí vam recollir a David Montesinos i Fernando Mancilla que ens esperava a Marbella. Amb els ulls enrogits pel somni i amb l'emoció afegida vam prosseguir el viatge fins arribar a Algesires. Vam embarcar en el ferri de les sis del matí i, després d'una espera de dues hores en la frontera, vam entrar en territori marroquí.

A l'arribar a Tetuan ens vam equivocar de carretera i per l'autopista vam arribar a Kénitra, des d'aquest punt, directe a Meknés. Si bé el recorregut va ser una mica més llarg, es va compensar pel bon estat, entre cometes, de la carretera. Vam passar Meknés i a l'arribar al Paysage D´Itos vam parar per a fer un cop d'ull als nombrosos llocs de venda de minerals. Alguns van realitzar les seves primeres compres i, utilitzant les millors arts en el que al regateix es refereix, vam poder adquirir alguns lots de minerals. Prosseguim el camí fins arribar al bosc de cedres a mitjan camí entre Meknés i Midelt, i, una vegada més, el regateix va resultar un arma infalible. Nous lots anaven omplint el portaequipatges dels cotxes.

Per fi vam arribar a Midelt i directes a l'hotel. ¡Sorpresa!, estava tot complet. No obstant això, el seu propietari, un home d'allò més amable, ens va oferir una casa per a poder dormir durant els dies d'estada a Midelt.. En definitiva, va resultar millor, doncs estavem completament sols, sense molestar a ningú i amb espai suficient per a guardar tot el material que anàvem adquirint.

DIA 13

Descansats del viatge i després d'un bon esmorzar ens vam trobar a la porta de l'hotel, i sense que ningú hagués intervingut un vehicle tot-terreny a la nostra disposició, completament gratis i amb un guia inclòs. Amb el tot-terreny vam anar a visitar alguns magatzems de comerciants. En el primer magatzem que vam visitar vam adquirir bons lots de vanadinita, aragonits de Sefrou i exemplars solts a molt bon preu. Paco López, el nostre amic de Granada, es va dedicar exclusivament a la caça de micros, encara que es va dur alguns bons lots de minerals de major grandària per a intercanviar. Els altres vam preferir una grandària major.

A la sortida de Midelt, adreça Ar-Rachidia, vam visitar Africa-Minerals, on de nou la majoria va comprar lots a molt bon preu.

Africa Minerals

El regateix és obligat. A vegades, el forcejament entre ambdues parts dura hores, però al final sols sortir-te amb la teva. Per allí diuen que els "moros" no són ximples i saben perfectament el valor que tenen en el mercat les seves pedres. Nosaltres, els quals vam anar de viatge, vam poder comprovar que efectivament de ximples no tenen gens, però el diners en mà com bé es diu "comptant i sonant" cridant a les portes de la seva casa fan miracles a l'hora d'adquirir bons exemplars.

Per exemple, un bon exemplar de vanadinita que aquí a Espanya alguns comerciants et poden demanar 600 Euros , pots aconseguir-lo en Midelt per 150 Euros, un 75% més barat. Comprant per lots et surt fins i tot més econòmic.

Good specimens of vanadinite

Crec que viatjar al Marroc val la pena. Després de visitar a diversos comerciants, ens vam anar a veure el mercat bereber. ¡Horror!¡ Quin desordre!. Tot el món instal·la el seu lloc on li ve en gana: xivarri, desordre, cridòria, donen un toc exòtic a tan peculiar mercat. Crec que érem els únics europeus que estàvem visitant-lo. No obstant això, no vam tenir cap problema. Tot era atencions i molt bon tracte. Ens van dir que la majoria dels habitants d'aquesta zones són berebers, gent molt senzilla i amb un gran sentit de l'hospitalitat. Nosaltres donem fe que efectivament això és cert.

A mitjan dia vam regressar a la casa i ens vam disposar a donar bon compte de les viandes que portàvem d'Espanya, al mateix temps que aprofitem per a ordenar una mica tot el material que havíem aconseguit. Paco López, amb la seva lupa sempre penjada al coll, escodrinyava fins l'últim racó de cada pedra, mentre Javier Pujaran revisava amb ull crític el material que anava comprant. Alejandro, Fernando i David es dedicaven al mateix. Tots aprofitàvem el temps lliure per a anar ordenant les peces embolicant-les en suau paper. Els rotllos de paper higiènic desapareixien del servei com per art de màgia.

Vam menjar ràpidament i, de nou, a l'atac. Vam anar a visitar la botiga del "mut". Aquí el regateix va ser obligat i, després de diverses hores de combat, lots sencers anaven canviant d'amo. Un estupend lot d'eritrines de Bou-Azzer va ser adquirit entre varis del grup. Vanadinites, quars, wulfenites, etc, anaven acomiadant-se del "mut". Tot el dia vam estar visitant diferents magatzems i cases particulars. A Midelt tot el món té alguna cosa que oferir.

Vam acabar extenuats però contents. Una vegada a casa, de nou a preparar el material. David, desesperat, es va venir a dormir a la meva habitació ja que el seu company es quedava fins les tantes de la matinada ordenant el material.

DIA 14

Diana, esmorzà a l'hotel i directes a Mibladen. Abans d'arribar al poblat miner vam realitzar una visita a una mina abandonada on encara segueixen sortint bons exemplars. Per als habitants d'aquesta zona el treball en aquestes mines constitueixen la seva única font d'ingressos. En condicions precàries i amb un pobre equipament,són capaços d'aconseguir magnífics exemplars, molts dels quals han passat al nostre poder a molt "bon prix". Doncs bé, al costat del nostre guia "Mustafá" un noi de la zona que es guanya la vida acompanyant expedicions, ens va dur a una mina de plom de Mibladen.

Mibladen

De pel·lícula, sense cascs, sense llums, únicament amb un llum, això si la de "Jurasik Park" i una petita llanterna, ens vam endinsar més d'un km per les estretes galeries de la immensa mina. L'emoció no va trigar a arribar. Aviat van aparèixer grans fisures repletes de cristalls. Llàstima no dur cap martell, encara que millor no haver-lo dut per respecte als vilatans, doncs com he dit, per a ells les mines són els únics recursos per a poder viure.

Mibladen mine

De nou en la superfície, ens vam dirigir al poblat miner, format per petites cases construïdes de fang i xapes metàl·liques per sostre. Vells mobles completaven el seu mobiliari. Molta misèria es respira per tots els llocs on anàvem, malgrat tenir en el seu poder impressionants peces de vanadinita, wulfenites, cerussites, etc. Peces que es poden aconseguir fàcilment a menys de la meitat del seu preu del que et demanen a Espanya. Això ens dóna una idea del cars que són alguns comerciants nacionals. Regatejo durant hores va fer que la demà transcorregués sense adonar-nos.

Aquí, a Mibladen, tot el món té alguna cosa que oferir. Un bereber, amb una barba més espesseix que la d'un talibà, entre senyals i mig d'amagat ens va fer gestos per a oferir-nos uneixis estupendes cerussites sobre matriu a preus de riure. Un o diversos tes tancaven els tractes. En qüestió d'un parell d'hores, ens bevíem més de 20 tes, riquíssims però, tal vegada a causa del excés de teïna en tan poc espai de temps, el cos el teníem a cent.

Midelt house

Així, tot el dia dedicats al regateix, vam acabar a les cinc de la tarda i ens vam dirigir a Midelt, a casa, on ens vam preparar uns aperitius i al costat del nostre guia Mustafá vam donar bona compte d'això. Amb el menjar encara en la boca, ens vam ser directament a casa d'uns comerciants on novament ens va oferir bons lots i el te de rigor.

Altres del grup vam preferir aprofitar el temps per a enviar uns missatges a la família i amics en un ciber proper. A les deu de la nit ens vam reunir en l'hotel i, després d'un copiós sopar, vam regressar a casa per a preparar el viatge de retorn.

DIA 15

Amb el xassís fregant gairebé el terra de tant pes que dúiem, ens vam posar en marxa. Una forta nevada ens va acompanyar des de Col Du Zad fins prop de Azrou, la neu va ser la nostra bella acompanyant. En el Bosc de Cedres vam poder observar als famosos micos de l'Atlas. Tal vegada, a causa del fred i la dificultat per aconseguir aliment, va fer que s'apropessin als vehicles que passaven per allí. Confiats, s'apropaven a nosaltres per a agafar el menjar que els oferíem amb la mà.

A les sis de la tarda arribàvem a la frontera i, després dels tràmits de rigor, vam entrar, per fi, a Ceuta. Directes a la zona d'embarqui del ferri i allí ens esperava el control de la guàrdia civil. Un simpàtic cooquer ens va donar la benvinguda olorant el cotxe per si dúiem quelcom "sospitós". Gens, tot correcte, ràpidament directes al ferri. A les deu de la nit vam trepitjar territori peninsular i a les dos de la matinada estàvem tots en les nostres cases amb el botí.

Tota una excursió la realitzada al Marroc. La recomano per la quantitat de sorpreses que un pot dur i l'exquisit tracte rebut en tot moment.